Hvis du skal markedsføre og profilere hobbyen din, er det svært viktig at budskapet er tilpasset både mottakerne og selve kjernen i det du driver med. Det kan være utfordrende å skape «reklame» for noe som bare er en hobby, men samtidig er der mange som er så heldige at de kan tjene noen kroner på det de elsker.
Kommunikasjonsformer tilpasset hobbyen
De fleste virksomheter som bygger på en hobby begynner av helt naturlige grunner i svært begrenset skala. Da passer det også ofte fint med personlige og nære kommunikasjonskanaler, som en krittavle med håndskrevne meldinger. En slik tilnærming passer godt til alt fra restauranter til håndlagde ting, og en krittavle trenger ikke å koste en formue.
I dag er det selvfølgelig også mange hobbyer som helt eller delvis eksisterer i den digitale verden, noe som fører til at man per definisjon også må kommuniserer og markedsføre i digitale kanaler. Samtidig må man da unngå en altfor «kommersiell» og overfladisk kommunikasjon. Personlige og ektefølte budskap er nøkkelen.
Husk på at markedsføring er mye mer enn salg
Hvis du har en følelse av at det ikke passer til hobbyen din å drive med «reklame» og «salg», er det viktig å huske på at markedsføring handler om så mye mer enn bare det. Sannsynligvis driver du med mange markedsføringstiltak allerede i dag, men uten at du tenker over det.
Å snakke varmt om sin egen hobby handler jo egentlig om å markedsføre noe, det samme gjelder for ulike kurs eller deltakelse i frivillige organisasjoner. I den forbindelse er det selvfølgelig viktig å ha et reflektert forhold til hvilke aktiviteter som kan kombineres på denne måte uten at det føles rart ut. Det er viktig å huske på at en virksomhet som begynner som en hobby alltid vil ha en helt spesiell betydning for deg, derfor må markedsføringen være personlig og ektefølt.